With only 10 episodes left to finish the sixth and unfortunately last season of The Sopranos, I'm starting to value every minute as if it was the last one... I know I should have seen this series before, considering everyone had recommended it to me and that it has being calified as the best series of the last 10 years. Do I agree? Despite the title of my blog... maybe.
10 razones para ver Los Soprano me parecen pocas, pero como no puedo poneros aquí capítulo a capítulo los momentazos que tiene, me he visto obligada a hacer un pequeño resumen de su top ten.
10 reasons to watch The Sopranos seem too few for me, but as I can't write here about every fucking episode... This is what yoy got. My top ten.
1. Tony Soprano vs. James Gandolfini. Sin James Gandolfini, claramente la serie sería otra historia. Es el actor que interpreta a Tony Soprano, y borda cada puta escena que hace. El personaje de Tony es simplemente espectacular. La serie comienza con T como nuevo capo della famiglia, de La Cosa Nostra - que curiosamente tiene origen en Sicilia y no en Nápoles, que es de donde vienen... upps HBO... -. Tony Soprano es, visto objetivamente, machista, homófobo, violento, mujeriego, adúltero, hortera y desagradable a la vista. Pero esta perspectiva te dura los primeros 10 minutos del primer capítulo.
1. Tony Soprano vs. James Gandolfini. Without James Gandolfini, this series would be completely different. He's the actor who plays Tony Soprano, and nails every fucking scene. The character of Tony Soprano is just spectacular. The series begins with T as the new capo of "la famiglia", of La Cosa Nostra - which curiously has its origin in Sicilia, not in Naples, that's where the Sopranos are from... upps HBO... -. Tony Soprano is, objetively, sexist, homophobic, violent, womanizer, adulterer, tacky and ugly. But this view lasts only the first 10 minutes of episode one.
Tony es capaz de hacer con nosotros lo mismo que hace con la Doctora Melfi, enamorarnos hasta el punto de encariñarnos con él, que veamos sus debilidades y sus defectos y, a pesar de su trabajo en la "garbage industry", que nos caiga bien. T combina la vida de sus dos familias, lo ves yendose a trabajar todas las mañanas, dejando a Carmela y yéndose a un club de striptease, como si fuera la cosa más normal del mundo. Y acaba pareciéndotelo. Esa es la gracia de la serie, que te hace ver el lado más humano de la mafia y te acaba pareciendo hasta lógico. Hasta que te parten las piernas, claro.
Tony is able to make with us the same he does to Dr. Melfi, we fall in love with him, we become fond of him when seeing his weakness and defects, and despite his work in the "garbage industry", we like him. T mixes the lifes of his two families, and you see him going to work every morning, kissing Carmela and going to a striptease club, as it was the most normal thing in the world. And at the end it is. That's what I love about this series, that you are able to see the human point of view of the mafia, and it even seems logic. Until they break your legs, of course.
2. La pasta. Entre los capítulos de Los Soprano y vivir en Italia me estoy poniendo de pasta que da gusto. La vida de los Soprano se centra en la mesa, y teniendo las raíces italianas que tienen, cómo no, en la pasta. Ver un capítulo de esta serie es sinónimo a que te entren ganas de ir a mirar que tienes en la cocina para hacerte unos ziti al forno. Y eso cuando no unos fagioli, panzerotti o cannoli siciliani (a pesar de que su familia venía de Avellino, cercano a Nápoles, y no de Silicia). Por dios que hambre me está entrando solo de pensarlo. No soy la única que se queda asombrada de ver los platos de pasta pasar por la serie, y la HBO no es que sea tonta y se ha aprovechado de ello. Os presento al Sopranos Family Cookbook, probablemente el mejor libro de recetas de la historia que pretendo apropiarme algún día.
2. The pasta. The mix of watching The Sopranos and living in Italy is making me eat just too much pasta. Their life is center of the table, and having the italian background they have, in the pasta. Watching an episode of this series is synonymous of going to the kitchen to look what's in the fridge in case you can cook some ziti al forno. Or fagioli, panzerotti o cannoli siciliani (despite the family comes from Avellino, near Naples and nor from Sicilia). I am not the only one that loves the pasta we can see in the series, and HBO is not silly and they've taken advantage of it. Here's the Sopranos Family Cookbook, probably the best recipe book ever.
3. HBO. Esta cadena se ha convertido en un referente de calidad para cualquier serie. Sólo tienes que ver la lista de series de su historial: Game of Thrones, The Wire, The Newsroom, Six Fit Under, Boardwalk Empire, The Pacific, Band of Brothers...
3. HBO. Knowing a tv series is produced by HBO is a quality certificate. We only have to look at the list of series that is in its history: Game of Thrones, The Wire, The Newsroom, Six Fit Under, Boardwalk Empire, The Pacific, Band of Brothers...
4. La mafia. A cualquiera que le haya gustado El Padrino, no puede perderse esta serie. Desde las interpretaciones de Sil de la película hasta referencias en la serie a la misma, Scarface y Uno de los nuestros. Le da una nueva perspectiva a la vida de la mafia, haciendo que nos olvidemos que el personaje es un mafioso que tiene en la palma de su mano a toda Nueva Jersey.
4. The mafia. Anyone who has enjoyed The Godfather should watch this series. There're references all over the series to this movie, as well as Scarface and Goodfellas. We can see a new point of view of the mafia, making us forget that the main character is the capo of New Jersey's mafia. Here's one of the many references to the movie with Silvio. Just great.
5. El psicoanálisis y los sueños. Elemento importantísimo en la serie, la interpretación de los sueños. De hecho, así comienza la serie, con Tony viendo unos patos irse de su piscina y dándole un ataque de pánico cuando estos se van. Tony comienza a ir al psiquiatra, con la Dr. Melfi, que hace también un papelón (salió en Uno de los nuestros, y se le ofreció el papel de Carmela que rechazó pareciéndole más interesante la doctora, a pesar de ser un papel más secundario). Y dices tú, ¿un mafioso yendo al psiquiatra? Venga ya. Pues sí. Genial cada sesión.
5. The psychoanalysis and the dreams. The interpretation of the dreams is one of the most important topics in the series. In fact, this is how the show begins, with Tony seing the ducks flying away from his swimming pool and having a panic attack. Tony starts going to the shrink, with Dr. Melfi, who makes an incredible interpretation (she appeared in Goodfellas, and was offered the character of Carmela, but she prefered the shrink considering her a much more interesting character despite the fact that it was a secondary one). So... a capo going to the shrink? Really? Yep. Just great every session.
6. El humor. En absoluto voy a decir que sea una serie cómica, pero entre los diálogos. casi sin quererlo, la serie tiene muchísimos puntazos de humor negro, cómo no. No busca hacerte reir, no se centra en eso el capítulo ni mucho menos, pero el contraste entre su forma de ganarse la vida y su apariencia externa normal crea situaciones geniales, verdadero humor negro e inteligente.
6. The humor. I'm not going to say at all it's a comedy, but hidden in the dialogues, almost without wanting it, there are a lot of black and intelligent jokes. Its aim is not to make you laugh, but they achieve it with the contrast between their "jobs" and the normal external appearance that they try to give, creating hillarious situations, believe me.
7. Los personajes secundarios. Digo secundarios por decir algo, porque realmente ninguno lo es. Ya he hablado de Tony y de la Dra. Melfi, pero hay otros muchos que tanto por la actuación como por el propio personaje son geniales. Desde Carmela, que sufre una evolución que casi llega a la de Walter White, hasta cada miembro de la familia. Para mí, Silvio es de los mejores, algunos dicen que sobreactúa (teniendo en cuenta que no es actor, sino músico, tampoco es cuestión de quejarse), pero me encanta cada gesto que hace, su forma de expresarse, y en la sexta temporada lo dejan lucirse más que nunca.
7. The secondary characters. Well, secondary to call the somehow, 'cause none of them really are. I have already talked about Tony and Dr. Melfi, but there are many others that for their performance and for the character itself deserve to be mentioned. From Carmela, who suffers an evolution almost as big as Walter White, to everyone of "la famiglia". For me, one of the best is Silvio. It's said that he overacts (considering that he's a singer and not an actor...), but I just love the way he gestures and the way he expresses, and in the sixth season he nails it.
8. Los golpes de realidad. Como os he dicho, cuando estás viendo la serie se te olvida que estés viendo a una familia mafiosa, podría parecer - casi - una comida familiar de la mía. Por eso, te sigues sorprendiendo cada vez que se cargan a uno, que le meten una paliza a alguien o que amenazan "sutilmente" la seguridad de alguien. Ese es el pequeño momento en el que dices, "joder, que fuerte". Pero luego Tony abre la nevera, coge unos ziti bolognesa mientras ve su escena favorita del Padrino, y se te olvida.
8. The reality. As I have told you, when you are watching the series you forget you are watching a mafia's family, it could even seem - almost - my own family having dinner. That's why you keep getting shocked every time someone gets loaded, someone receives a beating or someone's security is "subtly" threatened. In that tiny moment you think "fuck, what the hell?!". But then Tony goes home, opens his fridge and eats some ziti bolognesa while watching his favourite scene of the Godfather... and you just forget about it.
9. La adicción. Algunos te dirán que es una serie lenta, que no pasa absolutamente nada en ella. Eso es lo que la hace genial. Cómo cuidan cada detalle, como dedican un capítulo entero a hablar sobre el asesinato de una striper o a un sueño de Tony. Poco a poco te vas enganchando, y necesitas la dosis diaria de Soprano, y es escuchar el inicio de "Woke up this morning..." y que te salga una sonrisa. Me quedan 10 capítulos aún por ver y ya me estoy planteando qué hacer con mi vida cuando no tenga ningún material nuevo de estos mafiosos que se han convertido en parte de mi día a día.
9. The addiction. Some people might tell you that it's such a slow series and that nothing happens in every episode. But that's what makes it great. How the take care of every fucking detail, how they dedicate a whole episode to the death of a prostitute or one of Tony's dreams. Little by little you get hooked up, and you need your daily dose of The Sopranos. You hear "Woke up this morning..." and inmediately a smile pops into your face. I have just 10 episodes left and I don't know what am I gonna do when I have no more fresh Sopranos' material every day to watch, which has become a part of my daylife.
10. El final. Como os he dicho, no me he acabado la serie, y aunque lo hubiera hecho tampoco os destrozaría el final. He conseguido con mucho esfuerzo que nadie me spoilee qué es lo que pasa al acabar la sexta temporada, pero se que se ha hablado muchísimo del final de esta serie, que es uno de los míticos finales. ¿Bueno o malo? La verdad es que no lo se, pero tanto uno como otro, la ha hecho aún más famosa, y seguro que es digno de mención. David Chase (el creador) se pasó 2 años y medio trabajando en la sexta temporada, por lo que algo bueno habrá tenido que salir de ese trabajo. Y teniendo en cuenta que me gustó el final de Lost, ¡quizás sea también del pequeño porcentaje que le guste el de esta!
10. The end. As I have told you, I haven't finished yet the series, and even if I had, I wouldn't write about the end in this post. With a lot of effort, I have achieved to reach this point without being spoiled about the end of the series, but I know there has been a lot of talking about this series finale, with is one of the classics. Is it good or bad? I have no fucking idea, but good or bad, it's made it even more famous, and I am sure it's noteworthy. David Chase (the creator) spent 2 years and a half working on the sixth season, so something good must have emerged from that work. Moreover, considering I liked the end of Lost, I might also be from the little percetage of people that really liked this finale!
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